Vår berättelse

DSC_3423.jpg

Berättelsen om Mallaskuu-bryggeriet började 2014 på Lapua, då tre vänner började utveckla idén att inrätta sitt eget bryggeri. Efter ett tag grundades bryggeriet 2015 till Salomäki familjegård som är omgiven av vetefält. Ursprungligen fokuserade bryggeriets produkter på att stödja jakt och fiske i form av öl utformade speciellt för att följa vilt och fiskrätter. Det blev emellertid snart klart att efterfrågan på öl av hantverkare var högre än väntat, och bryggeriet inledde en snabb utvidgning av sin produktportfölj.

När produktsortimentet har vuxit, så har bryggeriets kundbas och tillverkningskapacitet också. År 2019 producerar bryggeriet årligen cirka 100 000 liter öl och dess produkter säljs över hela landet i Finland. Förutom flera privata restauranger har öl hittat vägarna i hyllorna i Alko (statligt ägda nationella alkoholhandelskedjan), SOK och Kesko-butikerna (Finlands största och näst största detaljhandelskedja). Förutom restaurangen och detaljhandeln, är bryggeriet också aktivt i olika evenemang och tillhandahåller dem on-demand, licensierade ölserveringstjänster.

Bryggeriet har också öppnat sin egen bryggerestaurang i Lapua, i lokalerna till Kulturcentret Gamla Paukku vid det idylliska landskapet vid floden. Förutom restaurangverksamheten på begäran fungerar restaurangen som ett levande musik- och andra nattlivshändelser på helgerna.

För närvarande (2019) tillverkar Mallaskuu-bryggeriet 18 olika slags öl och ytterligare säsongspecialiteter, till exempel Halloween-pumpa-öl eller det kraftigare IcenBerg-frysdestillerade vinterölet. Bryggeriet verkar för närvarande under ledning av VD Ville-Petteri Salomäki, och vid skrivandet av denna presentation planerar bryggeriet också att inleda sin första test med långdrycksproduktion.